Wil je pijnvrij kunnen bewegen?

Weet je alleen niet hoe je dat kan bereiken?

Er zijn vele soorten klachten, grote of kleine, die variëren van een vervelend gevoel tot fors beperkende pijn. Die klachten leiden er dan toe dat veel dingen minder leuk worden om te doen of dat je bewegen zelfs als een drempel ervaart doordat die alom aanwezige pijn dan juist verergerd.

Herken je het gevoel dat je al van alles hebt geprobeerd om van je pijn(klachten) af te komen of dat je er tegenop ziet om er iets aan te gaan doen? Heb je het gevoel dat je zelf meer zou willen doen om van de klachten af te komen en herhaling of terugval te voorkomen? Of heb je nog maar weinig klachten en wil je die meteen goed aanpakken?

Ik ben ervan overtuigd dat dat mogelijk is.

Je kunt je echt beter voelen, meer bereiken, en dat zonder bijvoorbeeld (extra) sporten, wekelijkse massages of dry needling. Ook als je het zelf nog niet geloofd, of als je omgeving blijft zeggen dat het niet mogelijk is om van je pijn af te komen.

Het is mijn missie om jou in je dagelijks leven te helpen, letterlijk beter te gaan bewegen en daardoor meer in beweging te komen.

Ik help jou om de mogelijkheden te vinden om weer vooruitgang te boeken met je gezondheid. Met een gezondere manier van bewegen, met inzicht krijgen in hoe je lijf werkt, met meer bewegen en oude/slechte gewoontes te doorbreken. Zo krijg je de regie terug over je gezondheid en los je je klachten op.

Als jij helemaal wilt gaan voor echte vooruitgang in het terugdringen en uiteindelijk oplossen van je pijnklachten, dan kan ik je daarbij helpen. Samen werken we aan meer beweging in je gezondheid! Neem contact op voor een adviesgesprek waarin we jouw situatie en de mogelijkheden bespreken.

Wil je direct al starten met beter en meer gaan bewegen?

Kun je wel een geheugensteuntje gebruiken om meer te gaan bewegen. Schrijf je in en download daarna gratis de beweegkubus of beweegstandaard. Printen, even vouwen, neerzetten daar waar je veel (stil) zit of staat en bewegen maar!

Daarna blijf je ook op de hoogte van bijvoorbeeld nieuwe blote voeten wandelingen en andere mogelijkheden om naar meer gezondheid te bewegen.

De mogelijkheden

Blote voeten wandeling

Kom de voordelen van vaker op blote voeten lopen ervaren in een wandeling. De voeten versterken door meer op blote voeten te lopen heeft enormge gezondheidsvoordelen. Deelname is gratis, wel vooraf aanmelding wegens beperkte plek. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en dan ben je altijd als eerste op de hoogte van de nieuwe wandeldatum.

Ontdek je Beweging

Jij bent degene die de klachten ervaart en dus ook de enige die kan bepalen of je er iets aan wilt doen. Er is dus geen “minimum eis” aan hoeveelheid pijn, klachten of beperkingen die je moet ervaren voordat je er iets aan kunt gaan doen.

In de sessies kijken we naar wat gaat qua bewegingen en van daaruit gaan we steeds beter en meer bewegen naar herstel. Altijd bij jou op locatie thuis, op het werk of zelfs in het park om de hoek.

Cursus en workshop

In de cursus en workshops leer je meer over natuurlijk bewegen en pijn of natuurlijk bewegen voor bepaalde lichaamsdelen. Verschillende bewegingen leren die je makkelijk kunt toepassen buiten de cursus en workshops om. Je leert steeds gezonder bewegen en zo hoe je controle over eventuele klachten of over het voorkomen ervan hebt.

Over

Al jaren werk ik in diverse praktijken voor fysiotherapie en oefentherapie Mensendieck. Naast dat het me veel ervaring oplevert, roept het ook een aantal steeds terugkerende vragen op. Door die steeds terugkerende vragen en na lange tijd twijfelen, heb ik in april 2018 de sprong gewaagd en Basis in Beweging opgericht. Zodat ik samen met mensen de oorzaak van de klachten op kan zoeken. En vervolgens die oorzaak op lossen op de manier die het beste bij de persoon past zodat het resultaat maximaal en duurzaam is.

Ik heb verschillende cursussen gedaan die mijn complete en holistische manier van werken versterken. Pijnklachten kunnen zoveel verschillende oorzaken hebben dat ik graag meer kennis heb om sneller te zien vanuit welke kant het herstel ingezet kan worden.

Zo ontstaat de perfecte balans tussen behandeling, coaching en men zelf opnieuw klachten kan voorkomen.

Heel bewust heb ik gekozen om géén contracten met zorgverzekeraars af te sluiten. Op deze manier kunnen we samen bekijken wat de best aansluitende behandeling is. Zo zijn bijvoorbeeld nagenoeg alle behandelingen een uur, daardoor kunnen we de houdingen en oefeningen echt rustig doornemen waardoor je ze makkelijker onthoud en uitvoert. Daarnaast zijn contracten met zorgverzekeraars niet mogelijk omdat ik geen praktijkruimte heb. Ik heb er voor gekozen om alleen op locatie te werken vanwege de betere resultaten. Als je een aanvullende verzekering hebt kun je de behandelingen zelf declareren en krijg je de behandelingen gewoon (deels) vergoed.

Blog

Yoga en wat het niet bleek te zijn

Vroeger

Vroeger als puber eens een keer mee geweest met mijn moeder naar de yoga. Aangezien ik niet zo goed ben in dingen herinneren, weet ik niet de herinnering aan de yoga helemaal klopt. Het enige dat ik nog weet is dat we moesten doen alsof we een boom waren. Ik was duidelijk een niet al te goed gewortelde boom want stond te zwaaien en wiebelen als een jong boompje in een storm.

Daarna dus altijd geroepen dat yoga niets voor mij is want dan moet je een boom nadoen. Inmiddels is die mening veranderd, mijn evenwicht helaas niet.


Waarom yoga

Nu heb ik voor yoga gekozen omdat ik merkte aan een aantal dingen behoefte te hebben:

- Soeplesse
- Stabiliteit
- Echte ontspanning

Zoals ik in de eerdere blog over Pilates Care voor bekken en (onder)rug (lees hier) al schreef kwam ik er achter dat de stabiliteit van mijn bekken en eigenlijk hele lijf toch nog niet zo goed is als ik dacht. Bootcamp lukte over het algemeen prima. Alleen de fijnere, rustigere bewegingen gaan toch nog niet helemaal goed.

Daarom nu dus bij Yogacentrum Tilburg uit gekomen. Daar zijn veel verschillende yoga vormen om te volgen.


Yoga nu

Yoga is rustig in vergelijking wat ik gewend ben met Mom in Balance. Algeheel evenwicht wordt meer uitgedaagd, gelukkig niet continu. Soms is het ook behoorlijk uitdagend. Denk eens aan de “standaard” plaatjes van yogi’s in de mooiste poses die er bij hun zo eenvoudig uit zien. Zo zie ik er dus niet uit ;-)

Gelukkig straalt het yogacentrum meer uit dat het om het gezond beoefenen van yoga gaat en niet om de perfecte pose. Vanuit mijn beroep is het heel interessant te zien, ervaren en horen hoe in de yoga met houding en beweging gewerkt word. Soms roept het vraagtekens op en soms herkenning.


Opvallend

Wat me de eerste paar lessen gelijk opviel is dat er weinig aandacht voor voeten is. Daar is yoga niet de enige in. In de opleiding fysiotherapie kregen we in een les houding corrigeren bij bovenrugklachten. Het was al voldoende om de rug te strekken en de schouders naar achter te trekken. Stond ik daar als oefentherapeut die de houding vanaf de basis, de voeten, wilde gaan corrigeren. Nu veranderen de inzichten snel en weet ik niet hoe het er nu in de opleiding aan toe gaat. Wat wel duidelijk is, is dat in de meeste fysieke vakgebieden er niet veel meer aandacht voor de voeten is dan: Ga maar stevig staan met de voeten iets uit elkaar.

Critical alignment lijkt qua houding redelijk veel op wat ik als oefentherapeut Mensendieck heb geleerd. Een mooie aanvulling dus als je aan je houding wilt werken.

Yin yoga blijkt echt heel veel ontspanning te bevatten. Soms proberen te ontspannen in de meest onmogelijke houdingen. Gelukkig is er altijd aanpassing of bolstering mogelijk als een houding niet lukt.


En verder

Het proefabonnement heb ik omgezet in een abonnement zodat ik nog andere vormen van yoga kan proberen. Daarnaast zal ik de meeste zaterdag ochtenden om 8 uur een matje reserveren. Niet perse vanwege de critical alignment, wel om de tijd. Die is heerlijk, lekker door de rustige straten van Tilburg er naar toe en weer naar huis als de rest van de stad een beetje ontwaakt.

Vanuit yoga is er zeker oog voor fysieke klachten en beperkingen. Dan word er vooral gewezen op waar je lichaam te ondersteunen. Als je nu wilt leren hoe je middels bewegen en houdingen je lichaam sterker kunt maken zodat je zonder alle steuntje kan, neem dan contact op met mij. Een uurtje yoga in de week is natuurlijk niet voldoende om echt je houding en beweging te versterken. Door naast yoga te leren hoe je in jouw dagelijks leven anders kunt bewegen maak je jouw lichaam sterker, soepeler en fitter. Yoga is een heel mooi vervolg en ondersteuning van wat ik met natuurlijk bewegen doe.

Mail naar janneke@basisinbeweging.nl voor een kennismakingsafspraak. Die kan bij jou thuis, op het werk of bijvoorbeeld wandelend in een park. De begeleiding is zelfs online mogelijk.


#basisinbeweging #yoga #yogacentrumtilburg #criticalalignment #yinyoga #dagelijksebeweging

Wat zeggen anderen

“In 8 weken zou Janneke mij leren meer uit mijn wandelingen te halen. Dat is gelukt!

Echt ongelofelijk wel effect er in die korte tijd te behandelen is.”

Jessica - Problemen met wandelen

“Wat hebben kleine oefeningen toch een groots effect. Gecombineerd met de nieuwste Triggerpoint Reset Technieken zoveel meer controle over mijn pijn en beperkingen.”

Suzette - Rugproblematiek en postraumatische dystrofie

"Van te voren had ik gedacht dat het zo een standaard praatje over hoe je moet tillen zou worden."

"Dit is echt verfrissend."

Lees verder:

https://www.basisinbeweging.nl/blog/frisse-blik-op-ergonomie

Medewerkers kinderdagverblijf Willemijntje - Clinic frisse blik op ergonomie