Wil je pijnvrij kunnen bewegen?

Weet je alleen niet hoe je dat kan bereiken?

Er zijn vele soorten klachten, grote of kleine, die variëren van een vervelend gevoel tot fors beperkende pijn. Die klachten leiden er dan toe dat veel dingen minder leuk worden om te doen of dat je bewegen zelfs als een drempel ervaart doordat die alom aanwezige pijn dan juist verergerd.

Herken je het gevoel dat je al van alles hebt geprobeerd om van je pijn(klachten) af te komen of dat je er tegenop ziet om er iets aan te gaan doen? Heb je het gevoel dat je zelf meer zou willen doen om van de klachten af te komen en herhaling of terugval te voorkomen? Of heb je nog maar weinig klachten en wil je die meteen goed aanpakken?

Ik ben ervan overtuigd dat dat mogelijk is.

Je kunt je echt beter voelen, meer bereiken, en dat zonder bijvoorbeeld (extra) sporten, wekelijkse massages of dry needling. Ook als je het zelf nog niet geloofd, of als je omgeving blijft zeggen dat het niet mogelijk is om van je pijn af te komen.

Het is mijn missie om jou in je dagelijks leven te helpen, letterlijk beter te gaan bewegen en daardoor meer in beweging te komen.

Ik help jou om de mogelijkheden te vinden om weer vooruitgang te boeken met je gezondheid. Met een gezondere manier van bewegen, met inzicht krijgen in hoe je lijf werkt, met meer bewegen en oude/slechte gewoontes te doorbreken. Zo krijg je de regie terug over je gezondheid en los je je klachten op.

Als jij helemaal wilt gaan voor echte vooruitgang in het terugdringen en uiteindelijk oplossen van je pijnklachten, dan kan ik je daarbij helpen. Samen werken we aan meer beweging in je gezondheid! Neem contact op voor een adviesgesprek waarin we jouw situatie en de mogelijkheden bespreken.

Wil je direct al starten met beter en meer gaan bewegen?

Kun je wel een geheugensteuntje gebruiken om meer te gaan bewegen. Schrijf je in en download daarna gratis de beweegkubus of beweegstandaard. Printen, even vouwen, neerzetten daar waar je veel (stil) zit of staat en bewegen maar!

Daarna blijf je ook op de hoogte van bijvoorbeeld nieuwe blote voeten wandelingen en andere mogelijkheden om naar meer gezondheid te bewegen.

De mogelijkheden

Blote voeten wandeling

Kom de voordelen van vaker op blote voeten lopen ervaren in een wandeling. De voeten versterken door meer op blote voeten te lopen heeft enormge gezondheidsvoordelen. Deelname is gratis, wel vooraf aanmelding wegens beperkte plek. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en dan ben je altijd als eerste op de hoogte van de nieuwe wandeldatum.

Ontdek je Beweging

Jij bent degene die de klachten ervaart en dus ook de enige die kan bepalen of je er iets aan wilt doen. Er is dus geen “minimum eis” aan hoeveelheid pijn, klachten of beperkingen die je moet ervaren voordat je er iets aan kunt gaan doen.

In de sessies kijken we naar wat gaat qua bewegingen en van daaruit gaan we steeds beter en meer bewegen naar herstel. Altijd bij jou op locatie thuis, op het werk of zelfs in het park om de hoek.

Cursus en workshop

In de cursus en workshops leer je meer over natuurlijk bewegen en pijn of natuurlijk bewegen voor bepaalde lichaamsdelen. Verschillende bewegingen leren die je makkelijk kunt toepassen buiten de cursus en workshops om. Je leert steeds gezonder bewegen en zo hoe je controle over eventuele klachten of over het voorkomen ervan hebt.

Over

Al jaren werk ik in diverse praktijken voor fysiotherapie en oefentherapie Mensendieck. Naast dat het me veel ervaring oplevert, roept het ook een aantal steeds terugkerende vragen op. Door die steeds terugkerende vragen en na lange tijd twijfelen, heb ik in april 2018 de sprong gewaagd en Basis in Beweging opgericht. Zodat ik samen met mensen de oorzaak van de klachten op kan zoeken. En vervolgens die oorzaak op lossen op de manier die het beste bij de persoon past zodat het resultaat maximaal en duurzaam is.

Ik heb verschillende cursussen gedaan die mijn complete en holistische manier van werken versterken. Pijnklachten kunnen zoveel verschillende oorzaken hebben dat ik graag meer kennis heb om sneller te zien vanuit welke kant het herstel ingezet kan worden.

Zo ontstaat de perfecte balans tussen behandeling, coaching en men zelf opnieuw klachten kan voorkomen.

Heel bewust heb ik gekozen om géén contracten met zorgverzekeraars af te sluiten. Op deze manier kunnen we samen bekijken wat de best aansluitende behandeling is. Zo zijn bijvoorbeeld nagenoeg alle behandelingen een uur, daardoor kunnen we de houdingen en oefeningen echt rustig doornemen waardoor je ze makkelijker onthoud en uitvoert. Daarnaast zijn contracten met zorgverzekeraars niet mogelijk omdat ik geen praktijkruimte heb. Ik heb er voor gekozen om alleen op locatie te werken vanwege de betere resultaten. Als je een aanvullende verzekering hebt kun je de behandelingen zelf declareren en krijg je de behandelingen gewoon (deels) vergoed.

Blog

Dansen

Nia

Nia is een afkorting van Neuromuscular Integrative Action. Nia is een bewegingsprogramma dat fitness en wellness op unieke wijze samenbrengt met als doel gezondheid en welzijn te creeren voor lichaam en geest. Nia is voor iedereen; voor jong en oud met of zonder bewegings- en/of fitnesservaring. (Nia Nederland)

Het combineerd dans, martial arts en mindfulness, Nia versterkt je lichaam terwijl het ook je geest transformeerd. Het is meer dan gewoon een workout, het is een hotistisch fitness methode met aandacht voor elk aspect van je lichaam, geest en ziel. (vertaald van de officiele Nia website).

Ontdekken van je mogelijkheden

Op de Nia site staat dat ze geloven dat elk persoon zijn eigen mogelijkheden kan ontdekken, verkennen, ontketenen en verbeteren om een gezond en betekenisvol leven te leven door de zintuigen te gebruiken en te luisteren naar zijn lichaam.

Dit zou bij heel veel ondernemingen op het gebied van lichaam en geest gezegd kunnen worden. Hoe is dat in een les van 1 a 1,5 uur vorm te geven? Door verschillende bewegingen te doen en door soepel en vloeiend te bewegen krijgen de hersenen hele positieve prettige prikkels binnen. Dit maakt bijvoorbeeld dat je mentaal ontspant en ook creativiteit op gang komt.

De les geeft de mogelijkheid om je eigen intensiteit te bepalen. Te kijken hoever je mee kan doen. Je zult wel zelf moeten op letten, zoals met elke sport (tenzij je 1-op-1 traint). De Nia les heeft een fijne opbouw.

  • Focus en intentie (waar ligt de aandacht van de les)
  • Stepping in (bewust worden van je lichaam)
  • Warming Up (je lichaam activeren)
  • Get Moving (energieke deel)
  • Cooling down (tot rust komen)
  • Floorplay (flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit)
  • Stepping out (bewust eindigen van de les)

Je ziet dat Saskia de les echt met veel plezier, passie en overtuiging geeft.

Blote voeten

Een Nia les word altijd op blote voeten gedaan. Tja, dat past natuurlijk wel bij mij vanuit het natuurlijk bewegen en ‘soepele en sterke voeten, soepel en sterk lijf’. Het zorg voor contact met de aarde, letterlijk en figuurlijk. Het mooie was dat gisteren de hele les toevallig draaide om de voeten. We hebben dus veel en bewust voet bewegingen gedaan. Met aandacht de voeten neerzetten, verschillende manieren van op je voeten staan en ze in alle richtingen bewegen tijdens de dans.

Heel mooi te zien hoe voeten vanuit Nia gebruikt worden en te zien dat de voeten gezien worden als de basis van al je bewegingen staand. Zodra je begint met opstaan begin je met het gebruiken van je voeten. Elke voet heeft 26 botjes, 33 gewrichten, 56 ligamenten en 38 spieren en die krijgen heel wat te verduren en daar zijn ze ook voor gemaakt.

Waar ik kijk hoe je jouw voeten neerzet om ze zo optimaal neer te zetten maakt Nia gebruik van een aantal vaste standen en passen. Die zijn wel duidelijk gebaseerd op veel voorkomende natuurlijke bewegingen.

Souplesse

Na 1 les kan ik wel zeggen dat het goed werkt voor je kracht, vitaliteit en flexibiliteit. Daarnaast vergroot het zeker creativiteit en plezier in bewegen, onder andere door de steeds terug kerende momenten van vrije dans.

Heel eerlijk moet ik bekennen dat ik van te voren enige schroom had over het stukje vrije dans. Ik kan oprecht zeggen dat het eigenlijk heel vanzelf gaat en dat het echt niet uitmaakt hoe goed je danst. Het gaat echt meer om het vrij bewegen en de bewegingen maken waarvan je voelt dat je die goed kunt gebruiken.

In de maat

Voor mij een nadeel, of beter gezegd een leerpunt, is dat het op muziek is. Ondanks dat ik mijn hele jeugd aan klassiek ballet heb gedaan is in de maat of op het rimte van de muziek dansen niet mijn sterkste punt. Ik loop doorgaans 2 bewegingen voor of achter. Gelukkig draait het hier niet om de perfecte dans maar om de bewegingen op je eigen niveau uit te voeren.

Overeenkomsten

De overeenkomsten tussen Nia die Saskia geeft en mijn behandelingen of workshops natuurlijk bewegen zijn:

  • Gebaseerd op bewegingen zoals we die van nature maken
  • Bijv. grond bewegingen, lopen, duwen, trekken, tillen, springen
  • Ontdek wat je kan en ga van daaruit verder
  • Ontspanning en echte rust zijn belangrijke elementen in gezondheid
  • Vanuit beweging niet alleen fysiek maar ook mentaal vooruit te gaan

Al met al vind ik Nia echt een aanrader als je van in een groepsles bewegen en muziek houdt of als je op je eigen niveau wilt kunnen bewegen.

Goed vervolg

De Nia les die ik heb gevolgd is een goede stap voor degene die redelijk bekend zijn met hun mogelijkheden. Waar ik met Basis in Beweging richt op je bewegingsmogelijkheden door de dag heen en van daaruit op te bouwen met kracht, stabiliteit en flexibiliteit. Daar is Nia aanvullend op je dagelijkse bewegingen om middels intensiever bewegen extra te werken aan die punten.

Basis in Beweging is therapie om van (pijn)klachten af te komen en je mogelijkheden te leren kennen. Nia is de sport om aan verder opbouw te werken.

Saskia geeft ook sinds kort Moving to Heal. Die les ga ik begin November volgen, die sluit waarschijnlijk nog net iets beter aan op mijn behandelingen. Die lessen zijn meer gericht op mensen die (fysieke)klachten of beperkingen ervaren en is dus iets minder intensief.

Aan de slag

Wil je aan de slag met een fijne en goede workout voor lichaam en geest kijk dan op de website van Sakia voor de nia lessen.

Wil je eerst aan de slag met vanuit je dagelijkse houdingen en bewegingen te herstellen (of klachten te voorkomen) neem dan contact op voor 1 of meer sessie bij mij. Dan kijken we samen hoe jij beter, meer en gezonder kan bewegen. Zodat je letterlijk en figuurlijk weer beter in je vel komt te zitten en weet hoe je alles kunt doen zonder beperkt te worden door pijn of andere klachten. Neem contact op via janneke@basisinbeweging.nl


#basisinbeweging #nia #dans #sport #bewegen #beweging #fysiek #mentaal

Wat zeggen anderen

“In 8 weken zou Janneke mij leren meer uit mijn wandelingen te halen. Dat is gelukt!

Echt ongelofelijk wel effect er in die korte tijd te behandelen is.”

Jessica - Problemen met wandelen

“Wat hebben kleine oefeningen toch een groots effect. Gecombineerd met de nieuwste Triggerpoint Reset Technieken zoveel meer controle over mijn pijn en beperkingen.”

Suzette - Rugproblematiek en postraumatische dystrofie

"Van te voren had ik gedacht dat het zo een standaard praatje over hoe je moet tillen zou worden."

"Dit is echt verfrissend."

Lees verder:

https://www.basisinbeweging.nl/blog/frisse-blik-op-ergonomie

Medewerkers kinderdagverblijf Willemijntje - Clinic frisse blik op ergonomie