Blog

Proefles

Pilates Care

Pilatesles bij studio Element Gister avond was de eerste. Pilates Care voor bekken en (onder)rug door Loes Buenen van Studio Element. Deze vond ik interessant voor mijn eigen bekken en ook voor sommigen mensen met lage rugklachten die bij mij klaar zijn met therapie. Want wat voor sporten te adviseren aan mensen die al heel lang rugklachten hebben gehad. Het beste advies is te geven als ik niet alleen de persoon met de klachten ken maar ook bekend ben met de sport en docenten.

Wat een fijne les was het met variaties van, voor mij, veel bekende oefeningen. Het belangrijkste wat ik in de les heb geleerd, is dat ik zelf nog flink wat "eenvoudige" oefeningen kan gebruiken. Een aantal relatief eenvoudige bewegingen doe ik met veel gewiebel en extra steun. Bij sommige bewegingen is mijn stabiliteit nog verre van optimaal.

Voeten

De les wordt altijd gestart met het los maken van de voeten. Wat leuk om zelf weer eens bewust te ervaren welk effect dat echt direct heeft op de soepelheid van de rest van het lichaam. Na enkele oefeningen met een balletje onder de voet kon ik al bijna met mijn handen plat op de grond. Ik heb niet meer getest na de les hoever ik met mijn handen kwam. Maar net heb ik de voetoefeningen nog een keer gedaan en nu kan ik mijn handen (wel met wat moeite) plat op de grond leggen!

Aanvulling

Qua oefeningen ligt deze les echt in het verlengde van wat je bij mij tijdens een behandeling ervaart en leert. Mijn behandelingen fysiotherapie en oefentherapie Mensendieck geef ik variatie door bewegingen uit het dagelijks leven te verrijken. Het is dus een mooie aanvulling wanneer de eerste (lage) rug of bekkenklachten over zijn. En je vervolgens, onder begeleiding, verder wilt met stabiliteit en mobiliteit.

Leuk detail is dat Loes op social media ongeveer de zelfde inspiratiebronnen volgt zoals bijvoorbeeld Nutritious Movement van Katy Bowman. Variatie in bewegen is net zo belangrijk voor je lijf als gevarieerde voeding.

Meer proeflessen

Zelf ga ik binnenkort nog meer proeflessen volgen. Waarschijnlijk vooral yogavariaties omdat ik gisteravond wel geleerd heb dat ik wel wat meer subtiele oefening kan gebruiken. Crossfit proefles zal ik dus nog even niet doen, die ga ik proberen als de fijne coördinatie, stabiliteit en mobiliteit verder verbeterd zijn.

Blote voeten wandeling

Wil je zelf meer weten over natuurlijk en gevarieerd bewegen? Geef je dan op voor de blote voeten wandeling op zaterdag 7 september van 9 tot 10 uur. Je mag met schoenen mee doen, het is een lekkere wandeling met aandacht voor de voordelen en techniek van op blote voeten wandelen. Mail naar janneke@basisinbeweging.nl om mee te kunnen doen.

#basisinbeweging #pilates #pilatescare #studioelement #proefles #natuurlijkbewegen #nutritiousmovement #katybowman #fysiotherapie #oefentherapie #oefentherapiemensendieck #dagelijksebeweging #tilburg #blotevoeten #blotevoetenwandeling #bekkenpijn #bekkeninstabiliteit #rugpijn #herstel