Blog

Yoga en wat het niet bleek te zijn

Vroeger

Vroeger als puber eens een keer mee geweest met mijn moeder naar de yoga. Aangezien ik niet zo goed ben in dingen herinneren, weet ik niet de herinnering aan de yoga helemaal klopt. Het enige dat ik nog weet is dat we moesten doen alsof we een boom waren. Ik was duidelijk een niet al te goed gewortelde boom want stond te zwaaien en wiebelen als een jong boompje in een storm.

Daarna dus altijd geroepen dat yoga niets voor mij is want dan moet je een boom nadoen. Inmiddels is die mening veranderd, mijn evenwicht helaas niet.


Waarom yoga

Nu heb ik voor yoga gekozen omdat ik merkte aan een aantal dingen behoefte te hebben:

- Soeplesse
- Stabiliteit
- Echte ontspanning

Zoals ik in de eerdere blog over Pilates Care voor bekken en (onder)rug (lees hier) al schreef kwam ik er achter dat de stabiliteit van mijn bekken en eigenlijk hele lijf toch nog niet zo goed is als ik dacht. Bootcamp lukte over het algemeen prima. Alleen de fijnere, rustigere bewegingen gaan toch nog niet helemaal goed.

Daarom nu dus bij Yogacentrum Tilburg uit gekomen. Daar zijn veel verschillende yoga vormen om te volgen.


Yoga nu

Yoga is rustig in vergelijking wat ik gewend ben met Mom in Balance. Algeheel evenwicht wordt meer uitgedaagd, gelukkig niet continu. Soms is het ook behoorlijk uitdagend. Denk eens aan de “standaard” plaatjes van yogi’s in de mooiste poses die er bij hun zo eenvoudig uit zien. Zo zie ik er dus niet uit ;-)

Gelukkig straalt het yogacentrum meer uit dat het om het gezond beoefenen van yoga gaat en niet om de perfecte pose. Vanuit mijn beroep is het heel interessant te zien, ervaren en horen hoe in de yoga met houding en beweging gewerkt word. Soms roept het vraagtekens op en soms herkenning.


Opvallend

Wat me de eerste paar lessen gelijk opviel is dat er weinig aandacht voor voeten is. Daar is yoga niet de enige in. In de opleiding fysiotherapie kregen we in een les houding corrigeren bij bovenrugklachten. Het was al voldoende om de rug te strekken en de schouders naar achter te trekken. Stond ik daar als oefentherapeut die de houding vanaf de basis, de voeten, wilde gaan corrigeren. Nu veranderen de inzichten snel en weet ik niet hoe het er nu in de opleiding aan toe gaat. Wat wel duidelijk is, is dat in de meeste fysieke vakgebieden er niet veel meer aandacht voor de voeten is dan: Ga maar stevig staan met de voeten iets uit elkaar.

Critical alignment lijkt qua houding redelijk veel op wat ik als oefentherapeut Mensendieck heb geleerd. Een mooie aanvulling dus als je aan je houding wilt werken.

Yin yoga blijkt echt heel veel ontspanning te bevatten. Soms proberen te ontspannen in de meest onmogelijke houdingen. Gelukkig is er altijd aanpassing of bolstering mogelijk als een houding niet lukt.


En verder

Het proefabonnement heb ik omgezet in een abonnement zodat ik nog andere vormen van yoga kan proberen. Daarnaast zal ik de meeste zaterdag ochtenden om 8 uur een matje reserveren. Niet perse vanwege de critical alignment, wel om de tijd. Die is heerlijk, lekker door de rustige straten van Tilburg er naar toe en weer naar huis als de rest van de stad een beetje ontwaakt.

Vanuit yoga is er zeker oog voor fysieke klachten en beperkingen. Dan word er vooral gewezen op waar je lichaam te ondersteunen. Als je nu wilt leren hoe je middels bewegen en houdingen je lichaam sterker kunt maken zodat je zonder alle steuntje kan, neem dan contact op met mij. Een uurtje yoga in de week is natuurlijk niet voldoende om echt je houding en beweging te versterken. Door naast yoga te leren hoe je in jouw dagelijks leven anders kunt bewegen maak je jouw lichaam sterker, soepeler en fitter. Yoga is een heel mooi vervolg en ondersteuning van wat ik met natuurlijk bewegen doe.

Mail naar janneke@basisinbeweging.nl voor een kennismakingsafspraak. Die kan bij jou thuis, op het werk of bijvoorbeeld wandelend in een park. De begeleiding is zelfs online mogelijk.


#basisinbeweging #yoga #yogacentrumtilburg #criticalalignment #yinyoga #dagelijksebeweging