Ik beweeg wel genoeg

Vanmorgen zei iemand “ik beweeg wel genoeg” en ik hoor deze zin heel vaak. Herken jij hem? 

Stel je zelf eens de vraag hoe je jezelf voelt bij alle beweging die je door de dag heen maakt? Komt er dan in je op fit, sterk, soepel, ontspannen, heerlijk etc? Of komen er bijvoorbeeld gedachten over pijn, stijf, stram, te druk, te belastend?

Beweging

We weten allemaal wat beweging is. Het is bijvoorbeeld van heel groots sporten tot heel klein de hartslag. Er is altijd iets aan ons in beweging. Zelf heb ik het meestal over dagelijkse beweging. Tijdens een eerste gesprek vroeg ik meestal naar wat iemand aan sporten deed. Dit heb ik veranderd en vraag doorgaans nu naar wat iemand doet aan beweging. 

Door te vragen naar sporten wordt de verwachting gecreëerd dat sporten moet. En houden we in stand dat alleen sporten gezond is en de rest van de dagelijkse beweging bijzaak is. Door te kijken naar alle beweging en na te gaan hoe je jezelf voelt bij die beweging gaan krijgen we een veel vollediger beeld. Want dan zien we wat je doet door de dag heen en we hebben gelijk in beeld wat voor effect dat op jou zelf heeft. 

Iemand kan 4x in de week sporten en zich nog niet goed voelen. Hij kan rugpijn hebben, totaal futloos zijn en overal spanning in zijn lijf vasthouden etc. Dan gaat ergens het nog niet goed, dan is het sporten misschien wel veel te belastend.

Beweeg genoeg, wat is dat?

Wat is dan genoeg aan beweging? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Jij voelt je misschien perfect bij 4x sporten en degene uit het vorige voorbeeld duidelijk helemaal niet. Ieder mens is uniek en daarom zijn er alleen richtlijnen mogelijk. Wat wel universeel is, is dat bewegen noodzakelijk is om gezond te blijven.

De beweegrichtlijn is een mooie basis. Net zoals dat het voedingscentrum een mooie basis is voor gezonder eten. Het gaat vooral over hoeveel intensief bewegen en krachttraining of oefening nodig is. 

Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Bovenstaande citaat uit de beweegrichtlijn is een goede. Er zijn steeds meer studies naar hoeveel bewegen en bijv. wandelen echt gezond is. Zo zegt neurowetenschappen Shane O’Mara in Trouw dat we 15 kilometer per dag zouden moeten wandelen. Wandelen komt uit elk onderzoek naar voren als de meest gezonde beweging omdat het meer doet dan je fit en sterk maken. Het werkt goed op je coördinatie, creativiteit, balans, souplesse, kracht, uithoudingsvermogen, geheugen en zo nog veel meer.

Genoeg bewegen verschilt per persoon. Wel is het dat bijna iedereen meer zou mogen gaan bewegen. Hoeveel ligt bijvoorbeeld aan hoeveel je al beweegt, welke beweging je per dag doet, hoe je gezondheid is, wat voor werk je hebt.

Van richtlijn naar uitvoering

De richtlijn is dus een mooie start, alleen hoe beweeg je genoeg?

Ga eerst eens een overzicht maken van hoe het nu gaat met bewegen.

  • Wanneer op een dag beweeg je?
  • Welke beweging heb je dagelijks?
  • Wat doe je aan sport?
  • Hoe voelt bewegen voor je?

Ga dan kijken waar je meer beweging zou kunnen doen. Kom je bijvoorbeeld met gemak aan de 10.000 stappen per dag maar heb je nog steeds die rugklachten? Dan kan het handig zijn om meer beweging te zoeken die bijvoorbeeld je rompspieren versterken. Werk je de hele dag achter een computer, sta je minstens elk uur even te bewegen maar blijf je spanning voelen? Dan kan het belangrijk zijn om vaker te wandelen. 

Belangrijk is om stap voor stap meer te gaan bewegen. Gooi niet ineens alles om en ga van 2000 stappen naar 20.000. Stap voor stap beter, meer en gezond gaan bewegen.

Tot slot

Soms is het lastig om te zien hoe je meer, beter en gezonder kunt gaan bewegen. Zeker als je naar pijnvrij bewegen toe wilt. Neem dan hier contact op, dan kijken we er samen naar. Het eerste intake en adviesgesprek is altijd vrijblijvend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *