Tips voor aarden zonder gedoe

Aarden is heel normaal en niet zweverig. Veel mensen die denken aan aarden, denken aan alternatieve zaken. Zaken zoals behandelingen uit het altenatieve circuit, ceremoniën, meditatie en zoals iemand mij vertelde mensen die “wegzweven”.

Sinds ik me echt richt op mijn passie voor natuurlijke houding en beweging krijg ik vaker vragen en opmerkingen over “aarden”. Over heel veel dingen heb ik wel eens gehoord, alleen weet ik dan niet de exacte details. Zo ook over aarden. Dat valt tenslotte niet echt binnen het standaard domein fysiotherapie of oefentherapie Mensendieck. 

Daarom ben ik eens in de materie van het “aarden” gedoken. Het klinkt zweverig, is dat het ook? Wat houdt het dan eigenlijk precies in? Welke effecten worden er aan aarden toegeschreven? Is het nog een bepaalde manier van staan?

Aarden: wat is het?

Vanuit welke hoe je ook kijkt, het is in ieder geval contact met de aarde hebben. Andere benamingen zijn onder andere: gronden, met beide benen op de grond staan, wennen, aanpassen.

Het is dus eigenlijk letterlijk en figuurlijk met beide benen stevig op de grond staan. Misschien heb je wel dat het prettig voelt om op blote voeten in gras of door het losse zand van het strand te lopen. Dat geeft veel mensen een fijn en ontspannen gevoel. Je staat dan letterlijk in contact met de aarde.

Resonantie

Laatst had ik gehoord over dat er op aarde een trilling is die astronauten in de ruimte niet kregen waardoor er gezondheidsproblemen ontstonden. In de ruimtevaart is op een gegeven moment een apparaat ingebouwd die die trillingen geven. 

Daar ben ik ook eens over gaan lezen en vond een stuk op Wetenschap.infonu over de Schumann resonantie. Kort gezegd is dat er natuurlijke electromagnetische golven zijn in de atmosfeer. Deze golven hebben een goede en belangrijke invloed op de gezondheid van mens en alles dat op de planeet leeft. 

Die resonanties komen dus niet vanuit de aarde maar ontstaan en reizen rond de aarde in de atmosfeer. In hoeverre deze resonantie de energie is waarover in de energetische en natuurgeneeskundige hoek wordt gesproken weet ik niet (als je het wel weet, vertel het me). 

Die energie zou je alleen kunnen opnemen via contact met natuurlijke ondergrond. Hout, asfalt of kunstofvloeren zijn niet geleidend en zouden de energie tegen houden. Ik heb niet kunnen ontdekken of de (gezonde) invloed van de Schumann resonantie beperkt wordt door verschillende ondergronden.

De natuurlijke resonantie kan wel kunstmatig verhoogd worden met door mensen gemaakte electromagnetische velden. Dit kan gezondheidsproblemen met zich meebrengen doordat een hogere frequentie het lichaam in een stress modus brengt.

Hoe moet je aarden?

Als je gaat zoeken op hoe je moet aarden dank om je vooral onderstaande tips tegen. 

  • Lopen op blote voeten
  • Rode sokken dragen
  • Geur van dennen, roosmarijn en cypress
  • Meditatie, bodyscan, yoga
  • Diverse edelstenen 
  • De natuur in
  • Eet gezond
  • Diverse aardingshulpmiddelen van beddengoed tot matten en banden

Wat overal vooral naar voren komt is het loslaten van stress, bewust zijn van waar je staat en wat je doet. En of dat via blote voeten, een fijne geur, meditatie, rode sokken of je eigen manier is maakt daar niet zo heel veel voor uit. 

Om nu continu rode sokken te dragen, dennengeur te spuiten en overal edelstenen neer te leggen is misschien wat veel gedoe. Doe dit vooral als je het effect daarvan wilt ervaren. De speciale aardingshulpmiddelen is mij persoonlijk te veel gedoe en te kostbaar. 

Wetenschappelijk gezien heeft bewegen buiten in de natuur de grootste gezondheidsvoordelen die je kunt bedenken. En of je dat dan doet om meer in contact te komen met een energetische energie, de Schumann resonantie of ontspanning door de buitenlucht en beweging maakt eigenlijk niet zo veel uit (wat mij betreft).

Wat overal vooral naar voren komt is het loslaten van stress, af en toe bewust zijn van waar je staat en wat je doet. Vind daar je eigen bij jou passende manier voor.

Dus hoppa lekker naar buiten en bewegen, al is het maar 5 minuutjes meer dan gisteren.

Buiten bewegen

Enkele redenen waarom mensen mee doen aan de blote voeten wandelingen of een 1-op-1 buitensessie:

“In 8 weken zou Janneke mij leren meer uit mijn wandelingen te halen. Dat is gelukt! Echt ongelofelijk wel effect er in die korte tijd te behalen is.”

Naast mijn zittende werk en het fitnessen vind ik wandelen in de natuur erg prettig. Daarboven op wandel ik graag op blote voeten maar dat kan lang niet altijd of overal en dan is zo’n blote voeten wandeling met ‘gelijkgestemden’ een welkome afwisseling.

Ik kan weer VOORUIT!

Mogelijkheden

Meer beweegmogelijkheden ontdekken? Doe mee aan een gratis blote voetenwandeling (schoenen welkom), kijk voor de eerstvolgende op Facebook. Doe mee aan een workshop, de data en onderwerpen kun je wederom ook op Facebook vinden. Wil je lekker 1-op-1 ontdekken hoe jij meer, beter en gezonder kunt bewegen buiten, maak een afspraak voor een eerste vrijblijvende sessie buiten in een park in of rond Tilburg (mail naar janneke@basisinbeweging.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *