Zelfzorg | rust | ontspanning

Laatst luisterde ik onder het wandelen de podcast van Richard de Leth met Henk Fransen. Daar ging het ook over rust en preventie. Op dat moment liep ik langs de vijver van de wolkenspiegel bij de Pont. Daar viel mijn blik op de pijp waar het water uit kwam en zag de tennisbal rollen. Die blijft daar rollen en komt niet uit die loop. Hij gaat maar door en door en door.

Dat is wat velen doen, door gaan zonder even rust te nemen. 

Naar die tennisbal kijken gaf me even rust en wat helderheid. Zelf ga ik ook best vaak door, zeker als het “lekker” gaat of als er veel “moet” gebeuren. Weinig productief, weinig focus, meer moe, geen zin in bewegen, zijn enkele signalen dat er wat extra rust, zelfzorg en ontspanning nodig is.

Op bijvoorbeeld Thrive.nl wordt vaker geschreven over het belang van nu voor jezelf zorgen en niet alleen later als het rustiger is. 

Die zelfzorg verschilt per persoon. In mijn ogen zijn de 4 belangrijkste pijlers bewegen, rust/ontspanning, mentaal en voeding. Kijk naar wat jou het makkelijkste afgaat en ga vandaaruit stappen maken. Bij mij is dat bewegen en de andere 2 schieten er het snelst bij in. Zodra ik me er bewust van ben ga ik die zelfzorg weer meer aandacht geven. Dat kan zijn door paar keer een minuut rustig ademhalen, juist die gezonde en heerlijke salade te maken en nog wat extra bewegingen doen. Welke bewegingen maken dan niet zoveel uit. Zelfzorg is ook kijken naar waar je behoefte aan hebt en of die behoefte past in een gezond patroon. Of gewoon een keer iets wat minder gezond is en er dan vol van genieten.

Met dat kijken naar behoefte en gezond patroon kom je op het gebied van het oerbrein. Heel eenvoudig gezegd is dat oerbrein altijd op zoek naar suiker, zout, comfort, rust en veiligheid. Dus als je steeds de behoefte hebt aan chips, dan is het kijken of je dat voor iets anders kunt vervangen. Als de bank lonkt, ga dan op een lekker kussentje op de grond zitten, dan heb je wel rust terwijl het tegelijkertijd beter is voor je lijf.

Een ander voorbeeld voor zelfzorg. Toen ik voor het eerst bij mevrouw C. kwam gaf ze aan nog een hobby of sport te moeten vinden voor in de avond want ze moest vast meer bewegen anders zou ze niet zo regelmatig klachten hebben. Besproken wat ze allemaal doet en dat bleek niet weinig te zijn, alleen vooral verdeeld in blokken met dus blokken van te veel zitten (m.n. in de avond). Na wat uitleg over het wat, hoe en waarom van wat meer bewegen door de dag heen. Kreeg ze al snel veel meer rust, ze merkte dat nog een hobby of sport niet noodzakelijk was en dat ze thuis wat extra kon bewegen. Die extra bewegingen gaven haar letterlijk kracht, souplesse en balans en figuurlijk rust in haar gedachten. Haar zelfzorg is dus niet zichzelf verplichten tot nog een sport maar kijken naar de behoefte van meer bewegen en dat ook gewoon thuis kunnen doen. De klachten zijn weg en als ze nog eens op komen zetten heeft ze zelf de handvatten om mee aan de gang te gaan.

Hoe kijk jij tegen zelfzorg, rust en ontspanning aan? Juist nu in de tijd van strikte maatregelen om de corona verspreiding af te remmen.

Vragen of advies nodig? Stuur me een berichtje en ik neem snel contact op.

Beweeg gezond!
Janneke

Plaats een reactie