7 vakantie beweegtips

Sinds een paar dagen is het hier in het zuiden zomervakantie. 6 weken lang geen school voor de kinderen. Overal om me heen hoor ik dat de kinderen er zo aan toe zijn. Hoe zit dat met jou zelf? Kun je wel wat vakantie beweegtips gebruiken en zo meer te ontspannen en tot rust te komen, lees dan snel verder.

Heb je vakantie? Heeft de vakantie nog dezelfde impact als toen je nog op school zat? De hele zomer spelen spelen spelen, leuke dingen doen, er op uit en in makkelijke kleren (het eerste wat voor handen was) lopen was toch wel de ultieme vakantie. Vooral niets moeten en heel veel mogen.

Als volwassene is de vakantie toch wel iets anders dan als kind. Daarnaast zijn er tegenwoordig mobiele telefoons met internet. Daardoor kun je altijd bereikbaar zijn en kun je altijd “op de hoogte blijven”. Leuk, alleen wel met gevolg dat we op vakantie ook vaker in die telefoonhouding zitten.

Terechte vraag

Laatst kreeg ik terecht de vraag van iemand dat op mobieltje lezen of een boek lezen toch allebei zittend gedaan word? Dat klopt, gedeeltelijk. Pre-mobieltjes tijdperk warden er meer boeken gelezen. Alleen wat mij opvalt is dat men met een boek veel meer varieert in houding. Dat boek is tenslotte wat zwaarder dan een telefoon en dus minder lang in de zelfde stand vast te houden.

Beweegtips

Wat ook je ideale vakantie is en hoe veel of hoe weinig je ook gaat doen. Als je op vakantie toch wat meer beweging wilt hebben zonder te sporten. Dan hier 7 vakantie beweegtips.

  1. Ga met boek, telefoon, tablet, eten etc een op de grond zitten. Dan merk je vanzelf dat je meer gaat bewegen dan wanneer op een stoel zit.
  2. Je hebt geen haast want je hebt vakantie! En loop dus eens naar de winkel voor een boodschapje. Dan ben je in beweging, geniet van het zonnetje en je hebt je boodschappen in huis (of tent, appartement etc). Door je boodschappen te tillen heb je gelijk training van je armspieren.
  3. Sta je ergens te wachten en zie je een stoeprand? Zet er eens 1 voorvoet op en hak op de grond, voel je de kuit al rekken? Zo niet, zet dan je achterste been een stapje naar voren. (zie foto hieronder)
  4. Als je tip 1 hebt opgevolgd en op de grond zit. Ga dan eens met je benen heen en weer. In plaats van het hier heel omslachtig te beschrijven, kun je beter de video “Side bent sit reverse” van MovNat bekijken
  5. Hoe goed is jouw evenwicht? Loop eens over een streep op straat. Ga voor iets moeilijkers door over een stoeprandje te lopen. Loop eens over een omgevallen boomstam. Zo train je op een leuke en makkelijke manier je evenwicht.
  6. Rek je regelmatig eens helemaal uit. En varieer in hoe je jezelf uit rekt. Denk aan bijvoorbeeld beide handen omhoog, een hand omhoog, recht om hoog of wat zijwaarts etc.
  7. Stap eens op of over een obstakel heen in plaats van er om heen te lopen.

Misschien denk je nu wel dat dit echt te makkelijke tips zijn. Bedenk dan eens bij jezelf hoeveel van bovenstaande punten je al dagelijks doet. Ik heb het nu “vakantie beweegtips” genoemd maar het had uiteraard ook gewoon “dagelijkse beweegtips” kunnen heten. Dit kun je buiten de vakantie om net zo goed doen en daarmee een stukje soepeler en sterker worden en blijven.

Beweeg door de dag heen meer en word sterker, soepeler en meer ontspannen!

Basis in Beweging

Ik heb dit jaar 3 weken vakantie. Zoals elk jaar weten we welke richting op gaan maar niet waar we uit komen. Er zal in ieder geval gekampeerd gaan worden en wat gelogeerd. Verder vooral actief ontspannen. Na de vakantie staan al weer leuke afspraken gepland.

Na de vakantie gaat ook de Buiten Bewegen training weer door. Heb je er interesse in? Laat het me weten via contact, dan zet ik je op de lijst er bij. Er is maar beperkt plek.

Voor nu, een hele fijne zomer gewenst en beweeg gezond!
Janneke

#basisinbeweging #vakantie #beweging #beweegtips #advies #dagelijksebeweging #fysiotherapie #oefentherapie #oefentherapiemensendieck #soepel #sterk #fit #zondersporten #fijnevakantie #zomer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *