Blog

Kom erbij zitten

Je weet toch dat zitten het nieuwe roken is? Ga toch staan! Dan gaat die pijn in je schouder wel over.

Oh en je moet toch ook maar eens echt meer gaan sporten.

Herkenbaar?

Zo ja, zit je door de opmerkingen nu minder, sta je meer, sport je vaker en heb je geen pijn meer in je schouder (of rug, of nek, of etc)?

Als je het herkent en er nog niets veranderd is dan is dat best heel erg logisch. Zitten 1 op 1 vervangen voor staand werken. Dat werkt niet. Van meer sporten lijkt je conditie meer vooruit te gaan, alleen genoeg sporten om de effecten van hele dagen zitten is bijna niet te doen qua tijd en energie. Van meer staand werken wordt de pijn in bijvoorbeeld je schouder ook niet minder.

Wat dan wel?

Meer variatie in bewegen, meer bewegen door de dag heen, beter en gezonder bewegen. 

Zitten is niet alleen maar slecht. Je kunt het ook heel goed inzetten voor je gezondheid en voor een fit en soepel lijf. En dat gewoon terwijl je tv kijkt of aan het werk bent.

Ga ontdekken wat de mogelijkheden van zitten zijn

Aanstaande vrijdag geef ik voor het eerst de online clinic “Kom erbij zitten”. Je hoort meer over zitten en kunt gelijk mee doen waardoor je direct kunt ervaren hoe het voelt. Ruim de mogelijkheden om vragen te stellen.

We kijken naar zitten als:
– basis van beweging en voor sport
– middel voor een soepel lijf
– hulp om van rug/nek/schouder klachten af te komen
– mogelijkheid om pijnklachten te voorkomen
– onderdeel van natuurlijk en gezond bewegen
– rusthouding

Meld je aan voor deze online clinic via contact of janneke@basisinbeweging.nl Dan krijg je donderdag de link naar de clinic.

Datum: vrijdag 3 april van 9:00, duurt ongeveer een uur (afhankelijk van aantal vragen)

Locatie: in je eigen huis op een plek waar je het meeste zit, via internet (geen download of account maken nodig)

Maximaal aantal deelnemers: 8

Kosten: deze clinic is op donatiebasis, bijdrage mag je dus zelf bepalen naar wat je kunt missen en het waard vindt.
In mei zou ik bij Pleïade ruimte huren voor een workshop, dit gaat nu niet door. Waardoor niet alleen ik geen inkomen heb maar ook Pleiade inkomsten misloopt. Deze clinic is vanuit mijn eigen huis om de techniek goed onder de knie te krijgen. Met de opbrengsten van deze clinic wil ik Pleiade steunen door toch de ruimte te kunnen gaan huren voor een volgende online clinic of voor video opnamen.

Barefootschoenen

Wandelen | blote voeten | barefootschoenen | natuurlijk bewegen | buiten.

Wanneer je Basis in Beweging een beetje volgt dan heb je wel gemerkt bovenstaande nogal eens voorbij komt. Wat zijn dan goede schoenen die passen bij het natuurlijk bewegen, wandelen en blote voeten? 

Minimalistische schoenen

Wandelen is de meest natuurlijke en gezonde beweging, alleen is door kou of scherpe dingen een schoen wel fijn. Ook is het wel eens sociaal wensenlijk om schoenen te dragen. Als je nieuwe schoenen nodig hebt, kijk dan eens naar minimalistische schoenen (vaak barefootschoenen genoemd).

minimalistische schoenen

Oke, het kan soms even wennen zijn aan het uiterlijk. De voordelen van minimalistische schoenen?

  • Geweldige gespreksstarter of ijsbreker
  • De meeste voelen als pantoffels zo lekker zitten ze
  • Minder keuzestress omdat er minder merken zijn dan van “reguliere” schoenen
  • Je houding verbeterd
  • Goed contact met de ondergrond
  • Nog meer gezondheidsvoordelen van wandelen

Wat is een barefootschoen?

Een echt barefootstyle of minimalistische schoen voldoet altijd aan:

  • Een brede voorzijde zodat tenen niet bij elkaar gedrukt worden
  • Helemaal vlakke zool, zonder hakverhoging of ondersteuning
  • Dunne en flexibele zool (je kunt de schoenen oprollen)

Kortom de schoen beschermt alleen en ondersteund niet. De voet is gebouwd op het opvangen van stappen en het ondersteunen van het lichaam. Door de voeten soepel en sterk te maken en te houden zal het hele lijf veel soepeler en sterker zijn. Wil je hier meer over leren? Dan kun je ook mijn online cursus volgen.

Overstappen

Wil je overstappen naar barefootschoenen? Dat kan, begin rustig met korte momenten en bouw dat op. Dus gooi niet in een keer al je schoenen weg om alleen nog maar barefootstyle te lopen. Dat is recept voor blessures en klachten. 

Wat zijn goede schoenen

Hier een beperkte lijst van merken waarvan elke schoen die ze in hun assortiment hebben voldoen. Er zijn ook merken die bijvoorbeeld 1 barefoot of barefootstyle schoen hebben, deze komen niet in dit overzicht. Als er achter een merk (V) staat dan hebben die ook vegan schoenen.

Vivobarefoot (V)

Vibramfivevingers (V)

Wildling (V) (goed breed en geen enkele barefootkinderschoen zo soepel als deze)

Zeazoo

Soft Star Shoes

Feelmax (V)

Freet (V)

Leguano (V)

Be lenka

Luna sandals

Shamma sandals (V)

Tikki

Xeroshoes (V)

The Drifter Leather

Joe Nimble (zijn iets smaller dan bijvoorbeeld Wildlings)

Sole runners (wat ik op de site zie zijn alleen de casual en sport schoenen barefoot, de business modellen lijken een te smalle ruimte voor de tenen te hebben)

Er zijn meer merken, als er een merk is waarvan je vindt dat die er echt tussen moet staan. Laat het me weten.

Voor je eerste paar zou mijn advies zijn om eens te gaan passen in een winkel. In Nederland zijn 2 winkels met echt kennis over deze schoenen en variatie in merken. Dat zijn anyones runshop in Tilburg en Barefoot & More in Arnhem. Er zijn inmiddels nog enkele winkels, alleen die hebben vaak 1 merk of bijvoorbeeld Merrels. Van dat laatste merk zijn lang niet alle schoenen minimalistisch en moet je dus goed opletten welke je past en koopt.

Duur

Een veel gehoorde opmerking is dat dit soort schoenen duur zijn. Enerzijds klopt dat. Hoeveel geef je per jaar of per keer aan schoenen uit? Koop je nieuwe schoenen als oude echt aan vervanging toe zijn of voor de afwisseling?

De barefootschoenen die ik heb gaan heel lang mee. De goede merken zijn op Marktplaats en Facebook bij barefootschoenen verkoopgroepen zeer goed te kopen en door te verkopen.

Vragen?

Of wil je weten hoe jij weer meer natuurlijk en gezond kunt gaan bewegen en lopen? Maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. Stel je vragen via janneke@basisinbeweging.nl

Ik beweeg wel genoeg

Vanmorgen zei iemand “ik beweeg wel genoeg” en ik hoor deze zin heel vaak. Herken jij hem? 

Stel je zelf eens de vraag hoe je jezelf voelt bij alle beweging die je door de dag heen maakt? Komt er dan in je op fit, sterk, soepel, ontspannen, heerlijk etc? Of komen er bijvoorbeeld gedachten over pijn, stijf, stram, te druk, te belastend?

Beweging

We weten allemaal wat beweging is. Het is bijvoorbeeld van heel groots sporten tot heel klein de hartslag. Er is altijd iets aan ons in beweging. Zelf heb ik het meestal over dagelijkse beweging. Tijdens een eerste gesprek vroeg ik meestal naar wat iemand aan sporten deed. Dit heb ik veranderd en vraag doorgaans nu naar wat iemand doet aan beweging. 

Door te vragen naar sporten wordt de verwachting gecreëerd dat sporten moet. En houden we in stand dat alleen sporten gezond is en de rest van de dagelijkse beweging bijzaak is. Door te kijken naar alle beweging en na te gaan hoe je jezelf voelt bij die beweging gaan krijgen we een veel vollediger beeld. Want dan zien we wat je doet door de dag heen en we hebben gelijk in beeld wat voor effect dat op jou zelf heeft. 

Iemand kan 4x in de week sporten en zich nog niet goed voelen. Hij kan rugpijn hebben, totaal futloos zijn en overal spanning in zijn lijf vasthouden etc. Dan gaat ergens het nog niet goed, dan is het sporten misschien wel veel te belastend.

Beweeg genoeg, wat is dat?

Wat is dan genoeg aan beweging? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Jij voelt je misschien perfect bij 4x sporten en degene uit het vorige voorbeeld duidelijk helemaal niet. Ieder mens is uniek en daarom zijn er alleen richtlijnen mogelijk. Wat wel universeel is, is dat bewegen noodzakelijk is om gezond te blijven.

De beweegrichtlijn is een mooie basis. Net zoals dat het voedingscentrum een mooie basis is voor gezonder eten. Het gaat vooral over hoeveel intensief bewegen en krachttraining of oefening nodig is. 

Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Bovenstaande citaat uit de beweegrichtlijn is een goede. Er zijn steeds meer studies naar hoeveel bewegen en bijv. wandelen echt gezond is. Zo zegt neurowetenschappen Shane O’Mara in Trouw dat we 15 kilometer per dag zouden moeten wandelen. Wandelen komt uit elk onderzoek naar voren als de meest gezonde beweging omdat het meer doet dan je fit en sterk maken. Het werkt goed op je coördinatie, creativiteit, balans, souplesse, kracht, uithoudingsvermogen, geheugen en zo nog veel meer.

Genoeg bewegen verschilt per persoon. Wel is het dat bijna iedereen meer zou mogen gaan bewegen. Hoeveel ligt bijvoorbeeld aan hoeveel je al beweegt, welke beweging je per dag doet, hoe je gezondheid is, wat voor werk je hebt.

Van richtlijn naar uitvoering

De richtlijn is dus een mooie start, alleen hoe beweeg je genoeg?

Ga eerst eens een overzicht maken van hoe het nu gaat met bewegen.

  • Wanneer op een dag beweeg je?
  • Welke beweging heb je dagelijks?
  • Wat doe je aan sport?
  • Hoe voelt bewegen voor je?

Ga dan kijken waar je meer beweging zou kunnen doen. Kom je bijvoorbeeld met gemak aan de 10.000 stappen per dag maar heb je nog steeds die rugklachten? Dan kan het handig zijn om meer beweging te zoeken die bijvoorbeeld je rompspieren versterken. Werk je de hele dag achter een computer, sta je minstens elk uur even te bewegen maar blijf je spanning voelen? Dan kan het belangrijk zijn om vaker te wandelen. 

Belangrijk is om stap voor stap meer te gaan bewegen. Gooi niet ineens alles om en ga van 2000 stappen naar 20.000. Stap voor stap beter, meer en gezond gaan bewegen.

Tot slot

Soms is het lastig om te zien hoe je meer, beter en gezonder kunt gaan bewegen. Zeker als je naar pijnvrij bewegen toe wilt. Neem dan hier contact op, dan kijken we er samen naar. Het eerste intake en adviesgesprek is altijd vrijblijvend.

Tips voor aarden zonder gedoe

Aarden is heel normaal en niet zweverig. Veel mensen die denken aan aarden, denken aan alternatieve zaken. Zaken zoals behandelingen uit het altenatieve circuit, ceremoniën, meditatie en zoals iemand mij vertelde mensen die “wegzweven”.

Sinds ik me echt richt op mijn passie voor natuurlijke houding en beweging krijg ik vaker vragen en opmerkingen over “aarden”. Over heel veel dingen heb ik wel eens gehoord, alleen weet ik dan niet de exacte details. Zo ook over aarden. Dat valt tenslotte niet echt binnen het standaard domein fysiotherapie of oefentherapie Mensendieck. 

Daarom ben ik eens in de materie van het “aarden” gedoken. Het klinkt zweverig, is dat het ook? Wat houdt het dan eigenlijk precies in? Welke effecten worden er aan aarden toegeschreven? Is het nog een bepaalde manier van staan?

Aarden: wat is het?

Vanuit welke hoe je ook kijkt, het is in ieder geval contact met de aarde hebben. Andere benamingen zijn onder andere: gronden, met beide benen op de grond staan, wennen, aanpassen.

Het is dus eigenlijk letterlijk en figuurlijk met beide benen stevig op de grond staan. Misschien heb je wel dat het prettig voelt om op blote voeten in gras of door het losse zand van het strand te lopen. Dat geeft veel mensen een fijn en ontspannen gevoel. Je staat dan letterlijk in contact met de aarde.

Resonantie

Laatst had ik gehoord over dat er op aarde een trilling is die astronauten in de ruimte niet kregen waardoor er gezondheidsproblemen ontstonden. In de ruimtevaart is op een gegeven moment een apparaat ingebouwd die die trillingen geven. 

Daar ben ik ook eens over gaan lezen en vond een stuk op Wetenschap.infonu over de Schumann resonantie. Kort gezegd is dat er natuurlijke electromagnetische golven zijn in de atmosfeer. Deze golven hebben een goede en belangrijke invloed op de gezondheid van mens en alles dat op de planeet leeft. 

Die resonanties komen dus niet vanuit de aarde maar ontstaan en reizen rond de aarde in de atmosfeer. In hoeverre deze resonantie de energie is waarover in de energetische en natuurgeneeskundige hoek wordt gesproken weet ik niet (als je het wel weet, vertel het me). 

Die energie zou je alleen kunnen opnemen via contact met natuurlijke ondergrond. Hout, asfalt of kunstofvloeren zijn niet geleidend en zouden de energie tegen houden. Ik heb niet kunnen ontdekken of de (gezonde) invloed van de Schumann resonantie beperkt wordt door verschillende ondergronden.

De natuurlijke resonantie kan wel kunstmatig verhoogd worden met door mensen gemaakte electromagnetische velden. Dit kan gezondheidsproblemen met zich meebrengen doordat een hogere frequentie het lichaam in een stress modus brengt.

Hoe moet je aarden?

Als je gaat zoeken op hoe je moet aarden dank om je vooral onderstaande tips tegen. 

  • Lopen op blote voeten
  • Rode sokken dragen
  • Geur van dennen, roosmarijn en cypress
  • Meditatie, bodyscan, yoga
  • Diverse edelstenen 
  • De natuur in
  • Eet gezond
  • Diverse aardingshulpmiddelen van beddengoed tot matten en banden

Wat overal vooral naar voren komt is het loslaten van stress, bewust zijn van waar je staat en wat je doet. En of dat via blote voeten, een fijne geur, meditatie, rode sokken of je eigen manier is maakt daar niet zo heel veel voor uit. 

Om nu continu rode sokken te dragen, dennengeur te spuiten en overal edelstenen neer te leggen is misschien wat veel gedoe. Doe dit vooral als je het effect daarvan wilt ervaren. De speciale aardingshulpmiddelen is mij persoonlijk te veel gedoe en te kostbaar. 

Wetenschappelijk gezien heeft bewegen buiten in de natuur de grootste gezondheidsvoordelen die je kunt bedenken. En of je dat dan doet om meer in contact te komen met een energetische energie, de Schumann resonantie of ontspanning door de buitenlucht en beweging maakt eigenlijk niet zo veel uit (wat mij betreft).

Wat overal vooral naar voren komt is het loslaten van stress, af en toe bewust zijn van waar je staat en wat je doet. Vind daar je eigen bij jou passende manier voor.

Dus hoppa lekker naar buiten en bewegen, al is het maar 5 minuutjes meer dan gisteren.

Buiten bewegen

Enkele redenen waarom mensen mee doen aan de blote voeten wandelingen of een 1-op-1 buitensessie:

“In 8 weken zou Janneke mij leren meer uit mijn wandelingen te halen. Dat is gelukt! Echt ongelofelijk wel effect er in die korte tijd te behalen is.”

Naast mijn zittende werk en het fitnessen vind ik wandelen in de natuur erg prettig. Daarboven op wandel ik graag op blote voeten maar dat kan lang niet altijd of overal en dan is zo’n blote voeten wandeling met ‘gelijkgestemden’ een welkome afwisseling.

Ik kan weer VOORUIT!

Mogelijkheden

Meer beweegmogelijkheden ontdekken? Doe mee aan een gratis blote voetenwandeling (schoenen welkom), kijk voor de eerstvolgende op Facebook. Doe mee aan een workshop, de data en onderwerpen kun je wederom ook op Facebook vinden. Wil je lekker 1-op-1 ontdekken hoe jij meer, beter en gezonder kunt bewegen buiten, maak een afspraak voor een eerste vrijblijvende sessie buiten in een park in of rond Tilburg (mail naar janneke@basisinbeweging.nl)