Lopen

Lopen is de meest natuurlijke en gezonde beweging voor ons lichaam. Alleen is dat nog wel zo? Lopen of wandelen is jezelf stap voor stap voortbewegen. Het draait om vooruit gaan en soms wordt gezegd dat het een gecontroleerde valbeweging is. 

De gezonde effecten

Bij wandelen komen verschillende gezonde effecten naar voren.

  • Het is een matig intensieve beweging waardoor je conditie opbouwt
  • Balans verbeterd doordat je steeds korte momenten op 1 been staat
  • Het neerzetten van de voet levert een “impact” van de landing op de rest van het lichaam waardoor botten versterken
  • Vele spieren in het gehele lijf werken mee waardoor die soepel en sterk worden en blijven
  • Door de beweging neemt de mentale spanning en gevoel van stress af
Voordelen buiten wandelen
Meer voordelen van wandelen en van natuur/buiten zijn

Omgeving

De omgeving waar je wandelt heeft ook effect op de gezonde effecten van lopen. Denk maar eens aan asfalt, bosgrond, grasveld, kinderkopjes en ga zo maar door. Asfalt is hard en veert niet, dit geeft dus meer impact bij het neerzetten van je voet. Zo een harde impact lat je botten versterken maar het kan je spierspanning verhogen. De bosgrond is uiteraard veel verender en zachter dan asfalt. Het geeft dus een natuurlijke demping aan lopen en is ongelijkmatiger waardoor je veel afwisselender belasting hebt voor zowel botten als spieren. Zo kun je aan elke ondergrond voor en nadelen hangen. 

Loopband

Even een apart stukje over de loopband, die is dubieus qua gezondheid. Je loopt erop, in die zin dat je stap na stap maakt. Allen er is geen beweging vooruit. Het tempo is continu hetzelfde, de band trekt je naar achter, je kunt je vasthouden en er zijn geen oneffenheden. Klinkt wel ideaal, gedachten op nul en lopen maar. Je conditie gaat (zeker in het begin) er wel mee vooruit. Een veel gehoorde opmerking, van mensen die wekelijks op een loopband lopen, is dat ze zo weinig vooruitgang merken met buiten wandelen. Bij de loopband went je lijf heel erg aan het tempo, de demping door de band en geen obstakels, daardoor is je conditie alleen geschikt voor de loopband en niet voor buiten. Hoe vaak loop je buiten op een stuk waar de ondergrond dempt, er geen obstakels zijn en het tempo continu hetzelfde is? 

Belangrijkste punt van de loopband is dat hij je naar achter trekt. Hierdoor gebruik je hele andere spieren en coördineer je de beweging heel anders waardoor de beweging bijna niet meer te vergelijken is met buiten wandelen. 

Dus de loopband is beter dan geen beweging maar geen vervanging voor buiten wandelen. 

Schoenen

Een andere invloed op gezond lopen zijn schoenen. Een punt waar ik vaker over schrijf, zeker vanuit de blote voetenwandelingen en het zien van de voeten als basis voor de rest van het lijf. Als je naar de linker foto hieronder kijkt zie je 2 barefootstyle of minimlistische schoenen met ertussenin een paar gewone hardloopschoenen.

Opvallend

Wat misschien opvalt is het gedeelte waar de tenen horen te zitten. Bij de hardloopschoenen, en kijk ook maar eens bij je dagelijkse schoenen, daar loopt het tenengedeelte heel smal tot in een punt. De linker minimalistische schoen blijft veel breder en geeft dus meer ruimte aan de tenen. De fivefinger schoen geeft helemaal veel ruimte aan de tenen. Hoewel daar een beetje de discussie is of het wel goed is dat de tenen gescheiden blijven van elkaar. Als je de 2e foto bekijkt zie je bij de minimalistische eerste schoen een heel platte zool en bij de andere 2 een kleine tot grote hak en voorgevormde zool.

Schoenen
Bovenzijde van 2 minimalistische schoenen en een “gewone” hardloopschoen
schoenen
Foto 2, zijkant van minimalistische een 2 “gewone” schoenen.

Een smal stuk voor de tenen zorgt dat de tenen niet actief kunnen helpen bij afzetten, evenwicht bewaren en beweging coördineren. De hakverhoging veroorzaakt een andere manier van afrollen, landen en demping wat ook weer van invloed is op de gezondheid van je lijf. Mijn voorkeur gaat naar soepele schoenen, met ruimte voor de tenen en geen hakverhoging. De zogenaamde minimalistische schoen dus. Zodat de belasting op je lichaam natuurlijker is en je op die manier een fantastische training van je hele lichaam hebt puur door te wandelen. Het is natuurlijk niet goed om ineens alleen nog maar minimalistisch of op blote voeten te lopen maar als je schoenen koopt let eens op de soepelheid, de hakverhoging en de ruimte voor de tenen. Zodat je schoen meer lijkt op de vorm van een echte voet en niet dat je voet lijkt op de vorm van de schoen. 

Wandelen

Wandelen buiten op een natuurlijke ondergrond heeft de grootste gezondheidsvoordelen en wandelen met hardloopschoenen op een loopband de minste. Meer ontdekken over een goede manier van lopen? Volg dan of mijn onlinecursus “Soepele voeten, soepel lijf” of haak een keer aan bij de maandelijkse blote voetenwandeling (zie voor de eerstvolgende Facebook).

Vragen stel ze gerust door te mailen naar janneke@basisinbeweging.nl

Plaats een reactie