Gezond bewegen: vitamine T

Nog nooit van vitamine T oftewel vitamine textuur gehoord?

Dat is niet vreemd.

Deze term kwam ik zelf ook pas enkele jaren geleden tegen. Het is wel een passende beschrijving van een belangrijk onderdeel van gezond bewegen.

Textuur

Om gezond bewegen zijn er een aantal belangrijke aspecten. Het draait niet alleen om de beweging zelf. Textuur is een onderdeel van de sensomotoriek. Sensomotoriek gaat over de interactie tussen je zintuigen (sensorisch) en bewegen (motorisch). Die interactie gaat doorgaans vanzelf en we zijn ons er (gelukkig) meestal niet bewust van. De interactie is wel essentieel: als je met een bal over aan het gooien bent is het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen je bewegingen en zintuigen om goed te kunnen gooien en vangen.

Textuur
Modder en water als vitamine T, oftewel textuur

Textuur wordt vaak gebruikt in motoriek training van vooral kinderen. Alleen kan textuur ook perfect ingezet worden om weer ontspannen te kunnen bewegen.

De textuur of oppervlaktestructuur is de zichtbare en voelbare aard van een vlak. Het geeft dus via tast en zicht veel informatie aan onze hersenen over de omgeving. Als ons brein weet hoe de omgeving er uit ziet kan hij onze bewegingen sturen om eventueel gevaar te ontwijken. Door je omgeving te kennen voorkom je ook veel onverwachte bewegingen. Als je die losliggende tegel niet ziet en je systeem accuut moet reageren wanneer je voet tegen die tegel stoot dan maak je vaak grote en heftige bewegingen. Die bewegingen zijn op zich geen probleem. Alleen een teveel aan dat soort bewegingen verhoogt de spanning in je lijf en daarmee ook mentaal. Ook wanneer je fysieke klachten hebt kan zo een “misstap” ook flink extra pijn geven.

Waar zorgt textuur voor

De structuur van een oppervlak kun je dus zien en voelen. Dat voelen kan zorgen voor:

  • Meer ontspanning
  • Verbetering van voelen met huid, spieren, gewrichten
  • Meer beweging
  • Gevarieerdere belasting

Als je over een bospad loopt voel je bewust en onbewust de ongelijke ondergrond en daar reageer je (automatisch) op. Je weet en ziet dat je op ongelijk terrein loopt en daardoor kan je brein en je lijf rustig reageren op de omgeving. Je krijgt dan een hele mooie samenwerking tussen zintuigen en beweging. Grote kans dat je zelfs veel beter kunt wandelen in het bos dan op een stoep. In het bos is de grond zachter, verender, ongelijk en afwisselend.

Alle hobbelige wegen leiden naar dromen

Zinvol.nu

Niet alleen lopen

Textuur is niet alleen bij lopen belangrijk. Het is bij elke houding en beweging belangrijk. Als je altijd op exact dezelfde stoel zit, dezelfde sporttraining doet of op dezelfde manier tilt dan kun je dat stukje heel goed. Wanneer je niet kunt sporten zoals je gewend was (in huidige tijd van corona misschien wel heel herkenbaar) en dus anders gaat bewegen kun je ontdekken dat bewegingen in een andere omgeving niet zo goed gaat. Wat heeft dit met structuur te maken? Denk aan het fitnessapparaat voor de leg extensie (je zit en moet je knieën strekken), deze kan je thuis zittend op een stoel of tafel doen. Alleen thuis zit je zachter, harder, hoger of lager en je gebruikt misschien een tasje met gewicht die je aan je enkel hangt. Dat voelt dus allemaal anders en daardoor veranderd de beweging. Én gaat dus makkelijker of juist moeilijker.

Een jaar geleden stopte ik met bootcamp en ging daarna met yoga starten. Ik dacht dat mijn evenwicht best goed was door de hoeveelheid training op gras. Niet dus. Op het grasveld de bekende bootcamp training ging inmiddels best goed na 5,5 jaar. Staand op een mat is toch weer heel anders doordat de mat gladder en verender is (duidelijk andere textuur dan een hobbelig grasveld of asfalt). Dat vraagt toch een andere aansturing en dus andere belasting van mijn lijf.

Zitten op altijd dezelfde stoel voelt fijn en hou je lang vol. Gaat die stoel dan kapot dan merk je ineens dat je lijf gewend was aan die ene situatie en dat als er iets veranderd je moeite hebt om fijn te kunnen zitten.

Celniveau

Beweging en structuur werken door tot op celniveau. Qua voeding weten we dat gevarieerd eten van belang is voor de gezondheid van je lichaam en elke cel. Voeding is de brandstof van je lijf. Gevarieerde beweging is het middel om die brandstof in de cellen te krijgen. Elke cel heeft beweging nodig om de voedingsstoffen op te kunnen nemen. Sport je altijd op een bepaalde manier dan krijgen je cellen steeds dezelfde eenzijdige beweging en belasting. Dit geeft dus niet elke cel wat die nodig heeft waardoor er tekorten ontstaan en je lichaam niet optimaal functioneert.

Vandaar dus de treffende benaming van vitamine T.

De invloed van textuur op celniveau

Als je wandelt over de bosgrond of zit eens op een laag krukje gaat zitten dan is de textuur van waar je loopt en zit anders. Die structuur veranderd de druk op je:

  • Huid
  • Spieren
  • Botten
  • Stand van gewrichten

Het zitten op een laag, hard, zacht of ruw oppervlak geeft een andere belasting. Je voelt veel, het irriteert misschien, je gaat regelmatig verzitten en het geeft dus variatie waardoor je dus meer cellen bereikt. Door die variatie hou je elke cel in alle richtingen soepel, sterk en gezond.

Ervaar

Kijk eens naar de foto met 9 structuren die je buiten kunt vinden. Ga die vitamine T eens ontdekken. Bedenk bij elke foto hoe dat zou voelen om met blote voeten overheen te lopen. Hoe zou je op elke structuur lopen en hoe zou je het vinden als die allemaal achter elkaar liggen. Welk gevoel zou je in je voeten en de rest van je lijf krijgen. Kun je jezelf voorstellen dat je ontspannen over een of al die texturen zou lopen? Als je weer eens buiten loopt zoek dan de verschillende structuren eens op en loop er overheen (zelfs met schoenen kun je verschil in voeten en lijf voelen).

Vitamine T
Vitamine T

Bedenk ook eens hoe het zou voelen en hoe je zou reageren om op dit soort ondergronden te zitten. Zoek thuis eens verschillende plekken met verschillende texturen en ga er eens zitten om te lezen, scrollen, swipen etc en zie wat het met je doet.

Voor ontspanning

Door de variatie aan structuren worden je cellen en dus je hele lijf gezonder en sterker. Wanneer je gezond en sterk bent is ontspannen bewegen ook makkelijker en ontstaat er ook mentale ontspanning. Door bijvoorbeeld te wandelen over verschillende ondergronden (op blote voeten is het effect nog groter) beweeg je letterlijk naar ontspanning toe.

Daarnaast zorgt structuur ervoor dat er verschillende signalen (druk, grofheid, scherpte, hobbels etc) naar je brein gaan waardoor het beeld van de omgeving compleet wordt en je brein meer automatisch kan reageren op verandering. Automatische reactie zorgt voor meer rust en ruimte in je hoofd. En rust en ruimte zorgen weer voor meer ontspanning.

Conclusie

Textuur zorgt dus voor:

  • Meer ontspanning
  • Meer beweging
  • Meer variatie
  • Meer voeding voor elke cel

Daarom zou textuur een eigen plek mogen krijgen in herstel en bouwen aan een gezond en sterk lichaam en brein.

Buiten Bewegen

Wil je een keer ervaren wat gevarieerd bewegen met veel structuren voor jou kan betekenen? Doe dan een proefles mee met de Buiten Bewegen Training in de Loonse en Drunense duinen. Een moment voor jezelf en je gezondheid door goed opgebouwde natuurlijke bewegingen. Gun je zelf die tijd voor meer ontspanning, minder vermoeidheid, meer focus en gezondheid. Stuur me een berichtje zodat we je proefles in kunnen plannen.

Liever 1-op-1 de mogelijkheden voor jou zelf bespreken om te bewegen naar meer ontspanning, rust en gezondheid? Maak een vrijblijvende afspraak voor kennismaking al wandelend in een park of natuur bij jou in de buurt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *