Slijt minder

Beweeg als een mens!

Als je om heen hoort, ziet en een rondje Googelt dan zal je merken dat slijtage veel voor komt. Knieën en heupen wel het meest.

En weet je?

Veel van die slijtage is helemaal niet nodig.

Laat ik de heup als voorbeeld nemen. Hoever kun jij je knie naar je borst toe trekken en hoever kun je je been naar achter bewegen? Til nu je hele been maar eens opzij omhoog, gaat zeker best ver? Zo kun je jouw been ook naar binnen en naar buiten draaien.

En dat gebeurt allemaal in de heup. Wanneer was het voor het laatst dat je de heup zo veel kanten op hebt bewogen? Bij de meeste mensen worden veel van die bewegingen niet echt meer gebruikt.

Zonde!

Want wat je niet gebruikt, dat slijt.

Voorbeeldje: in de eerste intelligente lock down hebben we onze auto niet gebruikt. Hij heeft stil gestaan van 12 maart tot begin mei. De eerste rit merkten we dat de auto een beetje “hobbelde” doordat de banden wat vervormd waren van het stilstaan. Remmen ging prima, alleen niet bepaald geruisloos. Er waren veranderingen opgetreden en als we de auto nog langer niet hadden gebruikt dan zouden die veranderingen permanente slijtage worden.

Precies hetzelfde gebeurt in ons lijf. We zullen niet snel 1,5 maand stilstaan, alleen gebruiken we sommige bewegingen niet meer. Denk maar eens hoe we nu zitten ten opzichte van 10.000 jaar geleden (of zelfs maar 1000 jaar). Nu bijna altijd op stoelen en banken waarbij de heup niet verder dan 90 graden buigt.

Lang, lang, heel lang geleden zaten we vaak gehurkt met dus de heupen maximaal gebogen (ook wel diep squat of asian squat). De heupen werden toen dus flink gebruikt in de maximale bewegingen.

Die maximale bewegingen missen we nu dus. En wat niet gebruikt wordt dat slijt. Dus bij de heup wordt het stuk beweging voorbij de 90 graden buigen minder tot niet meer gebruikt. Waardoor een deel van het gewricht gaat slijten en bewegen steeds verder beperkt zal worden. Dan beland je in een vicieuze cirkel, want bewegen gaat steeds moeilijker waardoor je minder gaat bewegen en de slijtage dus erger wordt.

Betekend dit dat je nu elke dag in die squat moet gaan zitten? Nee, beter van niet om dat ineens te doen als je het niet meer kunt of gewend bent. Wel is het een idee om je heupen (en andere gewrichten) meer te gebruiken.

Uit eigen ervaring: ik heb altijd veel last van mijn knieën gehad. Een citytrip was geen doen want dat rustig lopen, stil staan etc zorgde altijd voor heel veel pijn. Zoveel dat lopen en traplopen bijna niet te doen was. De orthopeed zag niets bijzonders maar vermoede micro slijtage. Wat het ook geweest is. Inmiddels heb ik nagenoeg nooit meer pijn in mijn knieën. Veel meer variatie in mijn bewegingen, meer beweging door mijn dag heen en daardoor is mijn hele lijf sterker en meer in balans.

In januari gaat de vernieuwde beweeggroep buiten van start. In die groep gaan we dus bewegen als een mens. We gaan alle bewegingen proberen, opbouwen en verbeteren. Geen bootcamp maar gewoon leuk, gevarieerd en lekker bewegen.

Voor iedereen die geen zin in bijv. bootcamp of sportschool heeft. Voor degene die buiten willen bewegen en in kleine groepen. Bewegen zonder spierpijn achteraf. Meld je dan alvast aan en je hoort als eerste de verdere details over dagen, tijden et cetera.

Liever individueel aan de slag? Het SMART Move programma draait ook om bewegen als een mens. Zowel 1-op-1 als de groep zal als basis hebben:

Soepel bewegen

Mentaal vooruitgaan

Awareness vergroten

Rust creëren

Totale lichaam

Beweeg gezond!

Janneke

Plaats een reactie