Conditie

Je kan je conditie alleen via cardiotraining verbeteren.

Eens of oneens?

Hardlopen de enige manier om conditie te verbeteren?

Wat is conditie

Je conditie geeft aan hoe fit je bent, hoe je uithoudingsvermogen is en wat de mogelijkheid is om intensieve inspanning langer vol te houden. Een goede conditie heeft een aantal voordelen, zoals:

  • Sneller herstellen na inspanning
  • Afname blessures
  • Betere weerstand tegen ziektees
  • Je bent beter bestand tegen stress

Cardiotraining de enige mogelijkheid?

Dus je conditie is zowel hoe fit cq gezond je lichamelijk bent als wel hoe je uithoudingsvermogen is. Daarmee is de stelling bovenaan eigenlijk al wel beantwoord, nietwaar?

Want om intensieve inspanning langer vol te houden moet je niet alleen lang kunnen fietsen in de sportschool. Die fiets op de sportschool heb je niet heel veel aan als je buiten gaat een uur stevig gaat wandelen. Die fiets heb je ook niet veel aan als je een hele dag met verhuisdozen gaat sjouwen.

Voor een uur stevig wandelen en een dag verhuisdozen sjouwen heb je echt wel conditie nodig. Daar is heel iets anders voor nodig dan met sporten steeds dezelfde soort training te doen.

Move your DNA

Kathy Bowman heeft in haar boek Move your DNA een heel hoofdstuk geschreven over waarom zij denkt dat wee niet perse cardio oefeningen nodig hebben. Maar dat het nodig is om ons lichaam op verschillende manieren te bewegen en te belasten. Zodat al onze cellen (en bij conditie vooral de cellen van ons hart) getraind raken door al die verschillende spanningen, belastingen en bewegingen en de conditie toeneemt. (bron: Nutritious Movement)

Fitness (en veel andere sporten ook) bevat categorie├źn die specifiek op bepaalde aspecten van de lichamelijke conditie zijn gericht. Het traint dus niet de conditie op elk vlak dat je in je dagelijks leven nodig kan hebben.

Heb je dat wel eens?

Dat je merkt buiten adem te zijn terwijl je toch regelmatig sport, wandelt of fietst? Voor je gevoel is je conditie prima, alleen als je dan snel de trap op loopt raak je toch buiten adem of verzuren je benen. Dan heb je een goede conditie voor de training die je regelmatig doet en niet of minder voor andere situaties.

Buiten Bewegen

Met bovenstaande in gedachten vorm ik de training van buiten bewegen. Ik noem het wel een training omdat het extra bewegen is bovenop wat je doet door de dag heen. Sporten vind ik een hele goede aanvulling op alle dagelijkse bewegingen alleen moet het niet zo zijn dat het eenzijdig is of de enige beweging die je in de week krijgt. Door de trainingen op het pricipe van variatie te baseren kunnen we vooruitgang in conditie krijgen zonder dat je daarvoor moet hardlopen.

In de training zullen we bijvoorbeeld ook wel stukjes wandelen en afhankelijk van iemands persoonlijke doel kunnen dat ook stukjes hardlopen zijn. Daarnaast door de verschillende bewegingen sneller, langzamer of langer uit te voeren bouwen we misschien wel meer conditie op dan via wandelen of fietsen.

Interesse? De eerste training van de try-out serie (tot 1 juli) is volgende week dinsdag 19 mei om 9:30 uur in de Loonse en Drunense duinen. Meld je snel aan via janneke@basisinbeweging.nl

Lees verder hier op de website of op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *